műemlék jellegű épület

2020.04.26. 14:00

Furcsa színt öltött a bagimajori szélmalom

Kengyel turisztikai nevezetességének számító bagimajori szélmalom felújítására három éve nyert forrást az önkormányzat. A munkálatok tavaly ősszel kezdődtek, szigorú természetvédelmi és műemlékvédelmi szempontok szerint.

Molnár-Révész Erika

A téglák réseit különleges anyaggal töltik ki

Forrás: Beküldött fotó

– Tekintettel kell lennünk az itt élő növénykultúrára, figyelembe kell vennünk, hogy az épülethez minél közelebb dolgozzunk, hogy óvjuk a környezetet – mondta Ökrös Kálmán, a kivitelezést végző cég vezetője. – Már az állványrendszert is úgy kellett kiépítenünk, hogy az a malom dőlésszögét kövesse. Mióta az 1800-as években megépítették, soha nem volt kifugázva, vagyis a téglák közötti rések soha nem voltak kitöltve.

– Az időtállóság érdekében ezt meg kell tennünk, de csak a műemlékvédelmi hivatal által kért módon tehetjük meg. Egy sárga színű agyagos anyagot alkalmazunk, ezért lett más színű a malom fala, mint eddig. Ez a szín természetesen el fog tűnni, előbb mi, később az eső takarítja majd le a maradék anyagot. Vagyis régi pompájában tündököl majd a malom, a szerkezet pedig jelentősen megerősödik.

A téglák réseit különleges anyaggal töltik ki
Fotó: Beküldött fotó

A szélmalom belsejét, a lépcsőket, a fogaskerekeket korábban már felújították, emellett régi téglákkal pótolták az alsó burkolatot. A kivitelező úgy gondolja, ha az időjárás engedi, júliusra elkészülhetnek. Mindeközben ugyanebből a 110 millió forintos pályázatból megújul a malom mellett álló régi kúria épülete is.

Hamarosan a lapátokat is felszerelik

Miközben zajlanak a külső munkálatok, a kivitelező műhelyében készülnek a szélmalom lapátjai is.

– A legspeciálisabb mozzanat a lapátok felhelyezése lesz. Ezekben nincs szeg, kizárólag faszeggel készülnek el. A lapátokat egy daru segítségével rakjuk majd fel a malom tetejének felújítása és az elkorhadt tartógerenda kicserélése után. A tengely lekötésére nagyon kell majd figyelnünk, hogy a malom el ne induljon. Az ugyanis a felújítás után működőképes lenne, ami egyedülálló Európában. Csakhogy ha működésbe hoznák, akkor feleslegesen őrölne, és ez folyamatos karbantartást kívánna – hangsúlyozta a kivitelező.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában