Videóval

2020.09.23. 14:35

Felszálltak az első pilótajelöltek a szolnoki helikopter bázison

Még 2017 novemberében jelentették be, hogy két évtizedes szüneteltetés után újraindul a hazai felsőfokú pilótaképzés. Az elméleti és gyakorlati oktatást a 2018/'19-es tanévtől a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán, az MH 86 Szolnok Helikopter Bázison tartják. A most harmadéves hallgatók eljutottak arra a szintre, hogy először repülhetnek. A gyakorlati képzést, azaz a repülést e hét elején kezdték meg Zlin típusú oktatórepülőkkel.

Mészáros Géza

Fotó: Mészáros Géza

A Magyar Honvédség keretei között 1998-ban megszűnt az iskolarendszerű pilótaképzés. Teljesen új koncepció vált szükségessé ebben a képzésben. Ez egyrészt a természetes kiöregedés, a szakmára jellemző korfa miatt volt indokolt; másrészről pedig a magyar honvédségben rendszeresített új technikák modern képességekkel képzett pilótákat igényelnek.

Mint arról beszámoltunk, a 2018/’19-es tanévtől újraindult a hazai felsőfokú pilótaképzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Szolnokon települt Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán. Az állami légi közlekedési alapszak két szakiránnyal – repülésirányító és légijármű-vezető – indult, így az egyetemen már nem csak katonai vezető, katonai üzemeltető és katonai logisztika szakon zajlik a tisztképzés. A következő tanévtől pedig a repülőműszaki képzés is beindult Szolnokon.

A néhány éve megkezdett pilótaképzés harmadéves hallgatói az elméleti oktatások után e hét elejétől gyakorlati képzéseket kapnak.

– A Magyar Honvédség színvonalának emelése miatt és egyéb kritériumok alapján fontos volt, hogy újrainduljon a 22 éve megszakított pilótaképzés Szolnokon – hangsúlyozta Balla Tibor alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis vegyes kiképző repülőszázad parancsnoka a szerdai sajtónyilvános gyakorlati napon.

– A hallgatói létszám és az oktatói létszám is limitált volt. Amikor a honvédség meghirdette a lehetőséget, a pályázatra nagyon sokan jelentkeztek. A szigorú orvosi vizsgálaton azonban megtörtént a szűrés, ez alapján két csoportra osztódott a kiképzés előtt állók száma. Az 1/A egészségügyi minősítés a legalkalmasabb, ezzel a jogosítvánnyal a hallgatók merevszárnyú technikán, akár Gripen vadászgépen is repülhetnek a későbbiekben. Az 1/B-seknek kisebb egészségügyi gondjaik voltak. Például rosszabb fogazat, csekély gerincprobléma, ami a terhelhetőséget nehezíti. Ők forgószárnyas technológián, helikoptereken repülhetnek. A mostani hallgatók 10:8 arányban 1/A minősítésűek, a kezdetekben ez volt az optimális meghatározás a pályázatkiírás előtt – számolt be a kiképzés szakaszairól is Balla Tibor.

– Füzesabonyi vagyok és a közeli maklári sportrepülőtéren szerettem bele a repülésbe – szólaltattuk meg az első „önálló” repülése előtt álló hallgatót, Bodnár Zsuzsanna honvéd tisztjelöltet. – Viorlázón repültem még akkor, s mindig arra vágytam, hogy valami erősebb technika dübörögjön alattam. Amikor megtudtam, hogy ismét beindul a pilótaképzés, nem is haboztam, azonnal jelentkeztem, és nagy örömömre fel is vettek.

Bodnár Zsuzsanna átvizsgálja a Zlin típusú oktató-repülőgépet, amellyel hamarosan végrehajtja első önálló repülését is
Fotó: Mészáros Géza

– Az ejtőernyős táborral kezdődött a képzés. Ez nem volt benne a bakancslistámban, de nagyon örülök neki. Kilenc ugrásom van, amelyből csak egy tandem. Az elméleti képzés igen erős volt, de az oktatók nagyon segítőkészek, mindenen átjutottunk, velük együtt közösen. Most következik a gyakorlati képzés. Nem izgulok, inkább várom azt a pillanatot, amikor a Zlin elhagyja majd velem és az én irányításom alatt a földet – adta hírül boldogságát is Zsuzsanna.

Megtudtuk, a hallgatók e hét elején kezdték meg gyakorlati képzésüket, oktatók jelenlétében először irányítanak önállóan levegőben repülőtechnikát.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában