Jászkunság

2022.02.20. 06:30

Tovább erősödnek a fogyasztók jogai 2022-ben is

A tavaly januárban bevezetett, átfogó szabályváltozás után idén év elején kisebb, de fontos újdonságok léptek életbe a jótállás-szavatosság területén. Ezekről beszélt hírportálunknak a megyei békéltető testület elnöke.

Czakó Nóra

Sokan nem tudják, hogy ruhák esetén már az első javítás vagy csere után vissza lehet kérni a vételárat

Forrás: Illusztráció/Shutterstock

Magyarországon a szavatossági jogok minden termékre érvényesek, a kötelező jótállás pedig az árucikkek jogszabályban meghatározott szűkebb körére vonatkozik.

Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár elmondta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2021 elejétől alapjaiban újította meg a jótállás-szavatosság tizenhét éve lényegében változatlan szabályozását.

– A korábbi egységesen egy évvel szemben a termék árától függően kétszer-háromszor hosszabb lehet a jótállási idő. Egyértelműsítettük, hogy a garanciális ügyintézéshez nem követelhető meg az eredeti csomagolás, és lehetővé tettük az elektronikus jótállási jegyek kiállítását – fejtette ki Cseresnyés Péter.

– Idén január 1-től fontos változások léptek hatályba az áruk adás-vételét és a digitális szolgáltatások nyújtását érintő fogyasztói szerződésekkel kapcsolatban – tudtuk meg dr. Lajkóné dr. Vigh Judit ügyvédtől, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Békéltető Testület elnökétől. 

– Ma már az adás-vételi szerződések jelentős része internetes áruházakban bonyolódik, így a jogszabályi környezet jelentős átalakítása, korszerűsítése vált szükségessé. A fogyasztók jogainak hatékonyabb védelme mellett ezt célozta az Európai Unió programja, melynek keretében az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat is felülvizsgálták, módosították, illetve egységesítették. Ennek egyik eredményeként született meg az új magyar szabályozás is – világított rá az elnök.

Mint megtudtuk, a január 1-jétől érvényes kormányrendeletet a hatálybalépését követően megkötött fogyasztói szerződésekre kell alkalmazni, amennyiben azok áruk adás-vételére, illetve digitális szolgáltatásokra vonatkoznak.

Lényeges változás, hogy az általános hat hónapos hibás teljesítési vélelemmel szemben ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy az áru teljesítésének időpontjától számított egy éven belül felismert hiba már az áru teljesítésének időpontjában is fennállt. Azaz az eddigi fél éves hibás teljesítési vélelmet egy évre emeli az új szabályozás.

A bizonyítási teher főszabály szerint a vállalkozást terheli az áruk és digitális szolgáltatások esetében is. Ha a termék a nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodott meg, a kereskedőt nem terheli a javítás vagy a csere kötelezettsége.

– Kibővültek a szavatossági igényekre vonatkozó szabályok is – hívta fel a figyelmet dr. Lajkóné dr. Vigh Judit. 

– Bizonyos esetekben ugyanis a szavatossággal érintett áruknál, mint például ruhák, cipők, tízezer forint alatti műszaki cikkek, a fogyasztó már az első javítás vagy csere után jogosult a vételárat visszakérni. Erre okot adhat például az, ha a vállalkozás nem végezte el a javítást vagy a cserét, vagy a teljesítés hibájának súlya ezt indokolttá teszi.

A nyilatkozatnak is megvannak a kötelező elemei

A rendelet az önkéntes jótállás körében is lényeges új szabályokat tartalmaz. Például a vállalkozásnak a jótállási nyilatkozatot tartós adathordozón kell a fogyasztó részére átadnia, többek között nyomtatásban vagy e-mailen, legkésőbb az áru teljesítésének időpontjában.

Fontos, hogy a nyilatkozat tartalmazza a rendeletben meghatározott kötelező elemeket, így tüntesse fel a jótállásra kötelezett nevét és címét, az áru pontos megjelölését, a fogyasztó által a jótállás érvényesítése érdekében követendő eljárást, illetve a jótállás feltételeit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában