Jászkunság

2023.03.06. 07:00

Miért veszélyes a kisgyermekek fejlődésére a mobil?

Már az első televíziók és telefonok megjelenésétől kezdve foglalkoztatja a szakembereket, hogy az ilyesfajta tevékenységek milyen hatást gyakorolnak a gyerekekre. Számtalan felvetés és kutatás íródott már a témában, aminek hírportálunk is utánajárt. Kispál-Papp Adrienn gyógypedagógust kérdeztük az esetről, aki arról számolt be, hogy minél később ültessük a gyerekeket az elektronikai eszközök elé.

K. J.

Forrás: Illuszráció

Fotó: Shutterstock

Munkám során sokszor szembesülünk azzal, hogy számtalan probléma hátterében áll az elektronikai eszközök használata gyermekkorban – hangsúlyozta Kispál-Papp Adrienn. 

– Mi emberek a többi élőlényhez képest eléggé éretlen módon születünk, így sokáig függünk környezetünk gondoskodásától. A telefon és a tévé egy olyan intenzív ingerforrás a gyermek számára, amivel nem tud mit kezdeni az idegrendszere. Nem kimondható, hogy minden esetben károkat okoznak az ilyesfajta eszközök, azonban tényként elmondható, hogy inkább negatív, mint pozitív hatásai vannak a rendszeres és hosszantartó használatnak.

Befolyásolhatja például szociális, és értelmi fejlődést, a beszédkészséget és a mozgást. Ez utóbbinál úgy alakulnak ki idegi kapcsolatok, ha tapasztalatokat szerzünk, amelyet leginkább a mozgás útján sajátíthatunk el.

Nem szeretném azt mondani, hogy ezek az eszközök csak rosszat adhatnak a gyerekek életéhez, azonban ha összevetjük a pozitív és negatív hatásait, sok esetben a pozitívak alul maradnak. 

Természetesen telefonon és tévén is lehet edukatív és fejlesztő tartalmat készíteni, vagy átadni. Mi magunk is azért használjuk ezeket az eszközöket, mert valamilyen tekintetben hasznosak számunkra, azonban egy felnőtt idegrendszere teljesen máshol tart, mint egy kisgyermeké. A nagyon magas óraszámban digitális eszközt használó gyerekek körében sokkal nagyobb százalékban fordul elő aktivitás és figyelemzavar.

Gondoljunk csak bele, miért is lenne érdekes egy ilyen kis csöppség számára az iskola, ahol egy helyben kell ülni és figyelni, míg a különböző platformokon folyamatosan és gyorsan változó tartalmakkal találkoznak. Pár pillanat alatt számtalan impulzus, kép és inger éri őt, miközben a való életben minden sokkal lassabb és „unalmasabb”. Pontosan ezért fontos, hogy megtaláljuk mindezek helyét az életünkben. 

Elkerülhetetlen, hogy megússzuk az elektronikus eszközök bevonását gyermekünk életébe, ezért a szakértő arról is beszámolt, hogy milyen apró lépésekkel tehetjük meg azt.

Véleményem szerint hároméves korig kerüljük ezeknek az eszközöknek a használatát 

– folytatta a hozzáértő.

– Mivel napi szinten alkalmazzuk mi felnőttek is, így elkerülhetetlen, hogy ne találkozzanak velük. Egy családi fénykép, videó, egy közös telefonálás apával, vagy egy kedves és rövid mese beiktatása bizonyos időközönként belefér, azonban semmiképp se hagyjuk, hogy ők maguk vegyék a kezükbe és nyomkodják azokat. Felgyorsult világunkban egyre kevesebb idő jut a közös játékra, ezért töltsünk minél több minőségi időt gyermekünkkel. 

Mondókázzunk, ringassuk és mozgásokkal kapcsolatos feladatot játszassunk velük, melyek kellően jó hatást gyakorolnak fejlődésére.

– Ahhoz hogy gyermekünkkel játsszunk nem feltétlenül kell hozzá bolti játékot használni, nézzünk körül otthonunkban, hiszen számtalan játékra váró tárgy akad benne – folytatta Kispál-Papp Adrienn. 

A mondókák és a ringatás mellett a finommotorikát is fejleszthetjük olyan egyszerű dolgokkal mint a rajzolás vagy a festés. Kiönthetünk egy kevés lisztet egy tálcára majd hagyjuk, hogy gyermekünk az ujjai segítségével rajzoljon benne. Szedjünk és válogassunk terméseket, fűzzünk szárított tésztát vagy a tojástartóba helyezve válogassunk színes pompomokat, gyöngyöket. Jó ötlet lehet, ha a szülő időközönként elpakol néhány játékot, majd később újra előveszi, hogy az újdonság varázsa meglegyen a kicsikben. Fontos hogy ne legyen egysíkú a játékkörnyezet, ha a csöppség csak a legókat, vagy a szuperhősös játékokat szereti, nyugodtan vegyünk mellé más, hasznos eszközt is, amivel felkelthetjük érdeklődését.

 

A területileg illetékes szakszolgálatokhoz bármikor fordulhatunk segítségért

A beszélgetés során a szakértő arra is felhívta figyelmünket, hogy ha bármiféle bizonytalanság van a szülőben azzal kapcsolatban, hogy gyermeke a korának megfelelő ütemben halad, a hozzá legközelebbi pedagógiai szakszolgálattól kérhet segítséget nevelési tanácsadás formájában.

Az ilyesfajta alkalmak lehetnek egyszeriek, vagy akár több találkozó formájában is átbeszélhetik az aktuális kérdéseket.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában