Videóval

2023.10.18. 11:25

Most emelik ki a világháborús vadászrepülő roncsait a Balatonból szolnoki katonák segítségével

Az 1944. július 2-i amerikai légitámadás ellen harcolt Beregszászi Sándor szakaszvezető magyar Messerschmittje hetvenkilenc évet pihent a magyar tenger fenekén.

Mészáros Géza

A vízben közel nyolcvan évig pihent a roncs

Forrás: Magyar Honvédség

Fotó: Szovathy Kinga

Három évvel ezelőtt egyedülálló második világháborús relikviára, egy magyar gyártású Messerschmitt-109 típusú vadászrepülő maradványaira találtak rá roncskutatóink a Balatonban. A hetvenkilenc évvel ezelőtt lelőtt és a magyar tengerbe süllyedt repülőgép darabjait napjainkban darabokban emelik ki a szakemberek a két szolnoki honvédségi alakulat részvételével.

A győri Magyar Waggon és Gépgyár Rt. üzemében hajdanán licenc alapján előállított repülőgép roncsa nem csak hadtörténeti, hanem ipartörténeti szempontból is felbecsülhetetlen értéket képvisel. A kiemelésről és az előzményekről a Magyar Honvédség számolt be hírportálunknak.

Az amerikai hadsereg 1944. július 2-án indította addigi legnagyobb légitámadását magyarországi célpontok ellen. Az Egyesült Államok 15. légi hadseregének 620 négymotoros bombázójából és 300 kísérő vadászgépből álló köteléke ellen a Magyar Királyi Honvéd Légierő mindössze 18 vadászrepülőt tudott harcba küldeni. A kibontakozó légi csatában aznap három magyar pilóta halt hősi halált. Az egyik találatot kapott magyar vadászrepülő Balatonakarattya közelében ért vizet. A pilóta, Beregszászi Sándor szakaszvezető holttestét még akkor kiemelték, a gép pedig a magyar tengerbe veszett.

A tisztítás legfontosabb dolog azért, hogy a feltárás végére minden a megfelelő állapotban legyen
Fotó: Szováthy Kinga / Forrás:  Magyar Honvédség

Magó Károly zászlós, hadtörténész kutatásai alapján 2020 szeptemberében az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár búvárai – a Jackal Cave 2020 gyakorlat kiképzési tervébe illesztett feladatként – gyakorló merüléseket hajtottak végre a roncs közelében. A dandár víz alatti akadályok, elsüllyedt eszközök felderítésére specializált műszaki alegysége megtalálta a 70-80 centiméteres iszap alatt fekvő vadászrepülőgépet. A minimális látótávolság ellenére akkor sikerült is néhány roncsdarabot felszínre hozni. A szakértők megállapították, hogy egy, a második világháborús német-magyar repülőgyártási program részeként Magyarországon gyártott Me-109-es maradványait találták meg a katonák.

A Balatonakarattya térségében, a vízben közel nyolcvan éve pihenő darabon kívül a világon egyetlen fennmaradt magyar gyártmányú Messerschmitt vadászrepülőgép sem ismert jelenleg. A győri Magyar Waggon és Gépgyárban, licenc alapján előállított repülőgép roncsa nem csak hadtörténeti, hanem ipartörténeti szempontból is felbecsülhetetlen értéket képvisel.

A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum kezdeményezésére 2023 júniusában a Honvéd Vezérkar intézkedett a roncs kiemelésének előkészítéséről. A műveletet a Honvéd Vezérkar Kiképzési Csoportfőnöksége koordinálja és a haderő több alakulata is részt vesz benne. Október elején a szakemberek megkezdték a második világháború során a Balaton vizébe zuhant magyar Messerschmitt típusú vadászrepülőgép kiemelését Balatonakarattya térségében.

A Magyar Honvédség öt alakulatának, köztük a szolnoki MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandárnak és az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnak a részvételével, illetve a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum szakembereinek többnapos megfeszített munkájának eredményeképp a közelmúltban sikerült a felszínre hozni a második világháború során a Balatonba zuhant magyar Messerschmitt típusú vadászrepülőgép első nagyobb elemeit. A négy és fél méter víz, illetve nyolcvan centiméter iszap lepte roncsdarabokat a kiemelés után a művelet vezetési pontján, Balatonakarattyán, az MH Rekreációs Kiképzési és Konferencia Központban folyamatosan tisztítják.

A roncs kiemelésének a folyamata
Fotó: Szovathy Kinga / Forrás: Magyar Honvédség

Magó Károly zászlós, a kiemelés hadtörténeti örökségvédelmi felelőse hangsúlyozta: a tisztítás az első és legfontosabb dolog, azért, hogy a feltárás végére minden a megfelelő állapotban legyen, továbbá, hogy az azonosításra alkalmas számokat minél pontosabban meg lehessen határozni. A hadtörténész hozzátette, bár az időjárás az elmúlt napokban nem kedvezett a munkafolyamatoknak, tovább folytatták a roncs feltérképezését, illetve felszínre kerültek az első nagyobb elemek is: a légcsavaragy két légcsavartollal, és a gép fegyverzetének egy része. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában