Szolnok

2020.08.24. 14:00

Üde szellő járja át a nyitott ablakot

Amikor március 11-én kihirdették a járványügyi veszélyhelyzetet, színházaink az elsők között zártak be. A Szigligeti ötödik nagyszínpadi bemutatója Nóti Károly „Nyitott ablak”-a volt, melyet a március 6-ai premierjét követő két előadás után bedeszkázták. Miután egészségesebbre fordult az idő, a nyári felújító próbákat követően a darabot ismét színpadra állították az Aba-Novák Agórában.

Mészáros Géza

Fotó: Kiss János

A szolnoki színidirek­tortól megszokhattuk, hogy szívesen kever ki az aktuális évadok műsorpalettájára élénk, vidám színeket, iktat be minden évben könnyed műfajú darabokat. Miután a színházlátogatói létszám nagysága sem elhanyagolható tényező a teátrum önkormányzati és kormányzati támogatásának kapcsán, ezért a szolnoki intézményre felcímkézett populáris, népszínházi színkör-jelzőt Balázs Péter igazgató érthetően és büszkén viseli.

Az operettek és vígjátékok hazai fellegvára évek óta a „mindeladott” bérletekkel, jegyekkel, telt házas produkciókkal dicsekedhet. Mi tagadás, „nehezebb”, fajsúlyosabb darabokat is sűrűbben elbírna a Szigligeti deszkája. Ám a mérleg nyelvét valamelyest ellensúlyozza, hogy a Szigligeti szobájába, a Szín-Mű-Helybe mélyebb, karakteresebb, országos hírű előadások vonzzák a nézőket. No, de Nyitott ablak! Majd’ százéves a darab (1929). Üde szellő, vagy dohos levegő jár át rajta ma?

A nőnek öltözött Károly (Molnár László, balra), a darabban sokat emlegetett újszülött vélhető apja magyaráz a gyermeket felvállaló Novotninak (Mészáros István)
Fotó: Kiss János

Nóti Károly nevét ki ne ismerné?! Mondjuk a mai fiatal generáció, meg talán a közvetlen azelőtti tuti nem. De az enyém és a megelőző korosztályok bizonyára jól tudják, kiről is van szó. Az erdélyi csodarabbi, Panet Ezékiel ükunokája 1892-ben a partiumi Tasnádon született, a szilágysági Zilahon érettségizett, és az erdélyi Kolozsvárott tanult jogot. De nem jogász, hanem léha újságíró lett a kincses városban. Meg a helyi Apollóban kabarészerző. Innen hívta Pestre a Terézkörúti Színpad igazgatója, Nagy Endre, aki a kor neves humoristájának, Salamon Bélának keresett házi szerzőt. Nóti máig sokat emlegetett közmondássá emelte a háziúr feleségét Székesfehérvárnál, a motor hátsó üléséről elveszejtő inas „salamoni” kiszólását: „Lepsénynél még megvolt!”.

Nóti hamarjában kinőtte magát a színpadról, és a magyar hangosfilmek első forgatókönyvíróinak egyike lett. Idehaza, majd Berlinben. A német fővárosban mindaddig maradt, míg származása miatt haza nem menekült a bűnös városból. Így aztán Pestről internálták, de túlélte a vészkorszakot, és a háború után rövid időre újra felfedezték. A háború előtt a Hyppolit, a lakáj, a Dunaparti randevú, a Fizessen, nagysád!, vagy a világégés utáni Civil a pályán, Fel a fejjel és még vagy félszáz legendás mozgókép szövegkönyve fűződik a nevéhez.

Nos, ez a (gy)agyafúrt tollforgató vetette papírra a Nyitott ablakot is, még ’29-ben – a kacagtató siker jósolható volt a polgári békeidőkben, majd az átkosban is. Azonban a rendszerváltozás után komoly erőfeszítéseket kellett eszközölnie a rendezőknek, hogy ne bárgyúvá direktírozzák a korszakokat maga mögött hagyó bohózatot. Meglátásom szerint az 1988-as parádés tévéfilmet Schubert Évával, Csala Zsuzsával, Kabossal, Csákányival, Kibédivel, Bodrogival és a többi nagyágyúval egyetlen színielőadás sem tudná lejátszani…

Ám a szolnoki Szigligetinek is megvannak a maga nagyágyúi. A Nyitott ablak karaktereket kíván, a játszandó figurák megszemélyesítéséhez nincs hiány a társulatban. Nóti válasza a világháborúkra és az üldöztetésekre a humor, a komédia, a paródia. Az emberi butaság és önfeláldozás felnagyításával, iróniával és öniróniával hadakozik a gyalázat ellen. A Nyitott ablakon keresztül sorra köszönnek vissza a katonaság szabályaiból semmit sem értő, szeretetre méltó, ám együgyű „Švejkek”: Novotni és Károly, az őrmester és társaik. A helyzet- és jellemkomikumokra épülő kétrészes darab egyes jeleneteit nem lehet nem megmosolyogni, akár harsányan kihahotázni. Ám mi tagadás, vannak olyan poénok is a felfordulásban, melyek kevésbé ülnek, mint azt a rendező a közönségtől elvárná. Én ezt annak tudtam be, hogy a társulat és a nagyérdemű hosszú hónapok után, a napokban került egymással újra „intim” kapcsolatba.

A Nyitott ablak nem csupán egy egyszerű, együgyű bohózat. Inkább vidám komédiának tekinthető társadalmi dráma, amely kigúnyolja és kinevetteti az emberi gyarlóságokat, hívságokat, ezáltal szórakoztatja és megnevetteti az ablakon betekintő nézőket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!