Hírek

2005.09.20. 00:00

„Nyereségessé tesszük a Malévot”

Gönci János vezérigazgató nem foglalkozik a privatizációs kudarccal, inkább arra összpontosít, hogy az újabb magánosítási pályázat előtt a társaság stabilabban működjön, és javítsa a piaci pozícióját.

Újvári Miklós

A főként politikai okokból érvénytelenné nyilvánított privatizációs pályázat után a Malév célja a nyereséges működés, majd a géppark frissítése. Kérdéses azonban, lesz-e újabb magánosítási pályázat. Gönci János, a Malév vezérigazgatója nem foglalkozik a privatizációval, hanem előre tekint.

"Ígéretet tettem, hogy a Malév soha nem fog pénzt kérni."

- Kudarcként élte meg a Malév vezetése, hogy ennyire kevés készpénzt ajánlottak a cégért?
- A menedzsment nem szeretné a privatizációs folyamatot kommentálni.
- Mi várható a közeli hetekben, lesz új magánosítási pályázat?
- Az várható, hogy a Malév egyre jobban fog működni, és egyre nyereségesebbek leszünk. A Malévnak stabil légkörben kell öszszeszednie magát, és úgy gondolom, hogy a Malév egy nagyon értékes cég.
- Ön tagja volt a miniszterelnöki delegációnak Kínában és Hongkongban. Mi a végeredmény, lesz Budapest–Hongkong járat?
- A látogatás kapcsán egyértelműen kiderült, hogy Hongkongban hatalmas az érdeklődés Magyarország iránt. Most megvizsgáljuk annak lehetőségét, hogy néhány éven belül, például 2008-ra létesíthető-e közvetlen járat Hongkong és Budapest között. Tárgyaltunk a repülőtér vezetőivel, a magyar miniszterelnök is támogatta a kezdeményezést.
- Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen új járat elindulhasson?
- Szabad kapacitásokat kell felszabadítani a Maléven belül, vagy bővíteni kell a repülőgépparkot.
- Van erre esély ilyen helyzetben?
- Azon gondolkodunk, hogy egységesítjük a Malév gépparkját, amihez persze nyereségességre van szükség. A négy ötvenszemélyes CRJ kisgéptől a Malévnak meg kell válnia. Ugyanis minden típushoz másfél milliárd forintnyi alkatrészt kell tárolni, és külön szerelőgárdát fenntartani, ami borzasztó költség.
- Az ehhez hasonló terveket hogyan befolyásolja, hogy a Malév privatizációs folyamata esetleg folytatódik?
- A Malév eddig is úgy dolgozott, hogy a privatizációt azzal készíti elő, hogy saját pozícióit javítja a piacon. A Malév stabil és fejlődik. Kínában a Hainan légitársasággal is tárgyaltunk, tovább bővítjük az együttműködést, és szeretnénk heti öt járatot.

- Előfordulhat, hogy a Malév, mint állami vállalat valamilyen érdekből akár olyan járatokat is vállal, amelyek nem hoznak nyereséget, sőt, a veszteséget növelik?
- Nem fordulhat elő. Én ígéretet tettem a miniszterelnök úrnak és a magyar adófizetőknek, hogy a Malév nem fog soha pénzt kérni a költségvetésből, ezért ilyen kalandba sem mennénk soha bele. De a Malév forgalma júliusban, augusztusban és szeptember első felében is 13 százalékot nőtt az előző évihez képest. Az idei üzleti tervünket várhatóan hozzuk, és nyereséges évet zárunk, igaz, várhatóan egy üzletág eladásával. De a jelenlegi menedzsmentnek más lehetősége nem volt. A Malév három problémával küzdött: likviditási gonddal, amit már megoldottunk, egy sajáttőke-problémával, amit év végéig megoldunk, a harmadik pedig, hogy nyereségessé kell tenni a működést. Ez 2006-ra vagy legkésőbb 2007-re meglesz, a One World-csatlakozás lehetővé fogja tenni.
- A mostani privatizációs folyamatban volt olyan pályázó, amelyik éppen egy másik világszövetséghez közelítette volna a Malévet. A mostani szövetségkeresést nem befolyásolja a magánosítás?
- A privatizációs folyamat lezárását követő másnapon a One World-csatlakozásról szóló tárgyalások igencsak felgyorsultak.
- Közben várható, hogy a repülőtér üzemeltetése is magánkézbe kerül. Ez mit jelent az önök számára?
- A mi érdekünk, hogy a repülőtér fejlődjön. Amennyire a sajtóból tudom, a pályázók beruházásokat ígérnek. Nagy szükség van parkolóhelyeket építeni a repülőgépek számára, szükség van a cargobázis bővítésére, mert már alig tudjuk fogadni az oda érkező árut. Fontos lenne az utasoknak parkolót, irodaházat, szállodát építeni. Ezt csak egy új üzemeltető tudja megcsinálni.

-->

Ezek is érdekelhetik