Közélet

2007.01.20. 12:42

Kalapozni kell a kiállításért

Anyagát tekintve a szolnoki a vidék legnagyobb Munkácsy-kiállítása lesz. Pénz hiányában azonban a szervezőknek le kell mondaniuk sok mindenről.

SZOLJON

Békéscsabán hitelből csinálták — bejött

Békéscsabán, ahol Munkácsy Mihály fiatalkorában élt, presztízskérdés volt, hogy sikeres legyen a kiállítás. Pákh Imre gyűjteménye és a helyi Munkácsy-múzeum anyaga mellett ezért Szegedről és Aradról is érkeztek művek, meglehetősen nagy költséggel. — Kockáztattunk, és bejött — mondta Ando György, a múzeum igazgatóhelyettese. — Személyesen végigjártuk a város összes vállalkozását, és az egyszemélyes virágkötészettől a nagyáruházig sok szponzort találtunk. A kiállítás költségvetése Békéscsabán 22 millió forint volt. A megye mindössze 2 millióra vállalt garanciát. A múzeum így saját költségvetéséből hitelezte meg a kiállítást, amit a jegybevételekből pótolt vissza. A jegyár 1500 forint volt, a tavaly nyári kiállítást 50 933 látogató tekintette meg (közülük sokan kedvezményes jeggyel). A festő szemüvege is látható lesz Munkácsy Mihály munkásságának mind teljesebb megismeréséért a festő nevét viselő békéscsabai múzeum a szolnoki intézmény rendelkezésére bocsátja a művész 59 személyes relikviáját, a kalapjától a szemüvegén át a festőállványáig. A Magyar Nemzeti Múzeum is kölcsönöz néhány képet a Szolnoki Galériában rendezendő tárlathoz. A szolnoki Munkácsy-kiállítás március 2-tól április 27-ig tart nyitva.

Korábban már hírül adtuk, a megyeszékhelyen a Szolnoki Galéria ad otthont a megye idei legnagyobb kulturális vállalkozásának. A Munkácsy Mihály festményeiből álló kiállítás március elejétől csaknem két hónapon át látogatható. A napokban azonban felröppent a hír: támogatás hiányában kétséges, hogy valóban kinyit-e a tárlat. Dr. Horváth László, a Damjanich Múzeum igazgatója azonban eloszlatta a félelmeket.

— A kiállítás biztosan nem marad el — mondta az igazgató. A rendezvény főszervezői által meghatározott minimumösszeget, vagyis a képek biztonsági, szállítási, őrzési feladataira a megye és a város felajánlott 3,5–3,5 millió forintot. A szponzori pénzek hiánya az elvárt, megtervezett, előkészített marketingmunkát teszik kétségessé. — A kiállítás korábbi helyszínein mintegy húszmillió forintból gazdálkodhattak a szervezők. Szolnokon eddig apróbb felajánlásokat könyvelhettünk el. Ezeknek is örülünk, de hiányzik az a több millió forint, amiből a látványos kiadványokat, iskola munkafüzeteket, hűtőmágneseket, képeslapokat készíthettünk volna.

Pedig a szolnoki, anyagát tekintve, a vidék legnagyobb Munkácsy-kiállítása lesz. Nem batyusbált akartunk, hanem egy színvonalas, elegáns tárlatot. A múzeum igazgatója tapasztalatként könyvelte el, hogy egy ilyen nagy vállalkozás pénzügyi hátterének megteremtését sokkal korábban el kell kezdeni. — Csak így remélhetjük, hogy a szakmában jelentős, hosszú távon akár még bevételt is hozó kiállítások nem állnak meg Budapest, Szeged és Debrecen határán — tette hozzá Horváth László. — Tárgyaltunk a MÁV, a Posta, a Mol, az OTP kulturális alapítványával, vagyis több szálon fut az ügy, hogy támogatókat találjunk. Eddig még határozott visszajelzést egyik helyről sem kaptunk. Kicsit csalódottak vagyunk, hogy egy sikergyanús kiállításból végül visszafogott eleganciájú rendezvény lesz.. A múzeum dolgozói abban is bíznak, hogy a sokszor emlegetett mottó, amely szerint Szolnok a kultúra városa, nem csak egy turistáknak szánt könnyű nyári szlogen, hanem a mindennapok során is megélhető valóság.

— Álmunkban sem gondoltuk volna, hogy gondot okoz a Munkácsy-kiállítás költségeinek előteremtése — mondta Kovács Sándor, a megyei közgyűlés alelnöke. — A megye és Szolnok önkormányzata közösen állja az alapvető költségekhez szükséges hétmillió forintot. Emellett azonban még 10–15 millióra lenne szükség az egyéb kiadások fedezéséhez. Ehhez kértük a Top 50 cégeinek segítségét. Mostanáig azonban meglepetésemre egyik jól működő megyei vállalkozástól sem kaptunk visszajelzést. Természetesen nem adjuk fel a reményt, országos szintű cégekhez, bankokhoz fordulunk, mégis elkeserítőnek tartom, hogy a megyebeliek nem tartottak támogatásra érdemesnek egy ilyen nagyszabású tárlatot. Információink szerint a Coop-csoporthoz tartozó vállalkozások a Garden Hotellel együttműködve már hetekkel korábban komoly felajánlást tettek a város és a múzeum vezetőinek.

— Még nem fejeztük be a tárgyalást — mondta Gazdag Sándor. A Tisza Coop Zrt. vezérigazgatója üzleti titoknak tartja, mennyit is szántak erre a nemes célra. — Szívesen támogatjuk ezt a rendezvényt, cserébe azt kérjük, hogy a kiállításhoz kapcsolódó kiadványokon jelenjen is ez meg. Nem csak sóban és cukorban mérjük életünket, hiszen magunkénak érezzük a várost. A vállalkozókat a megye és a város közös levélben szólított meg, felhívva figyelmüket a kiállításra.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!