Hirdetés

2022.09.15. 11:05

Amit az energetikai tanúsítványról tudni érdemes Budapesten

Az energetikai tanúsítvány egy olyan hiteles dokumentum, amire ingatlan eladásánál, bérbeadásánál, energetikai pályázatoknál és hatósági bizonyítvány igénylésénél van szükség.

Fotó: faga.hu

Mik a szabályai és hogyan juthatunk hozzá ingatlanunk energetikai tanúsítványához Budapesten?

Az energetikai tanúsítvány készítésére vonatkozó szabályozást a 176/2008. (VI.30.) Kormányrendelet - az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról, és a 7/2006. (V.24.) TNM rendelet - az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló jogszabályokban olvashatjuk. Ez a két rendelet határozza meg, hogy milyen esetekben szükséges az energetikai tanúsítvány, ki jogosult annak kiállítására, mi szerint kell elvégezni a tanúsítónak a számításokat, milyen formai követelményeknek kell megfelelnie a tanúsítványnak.

Először is a legfontosabb tudnunk, hogy mikor van szükség energetikai tanúsítványra, illetve mik azok a kivételek, amikor nem kell elkészíttetni azt:

Szükséges:

  • ingatlan adásvételnél
  • ingatlan bérbeadásnál
  • új építésű ingatlan esetén a használatba vételi engedély kérésénél
  • pályázatok esetén

Nem szükséges:

  • 50 m2 kisebb külön álló épületre
  • nyaralóra
  • legfeljebb 2 évi használatra szánt felvonulási épületre
  • hitéleti célra szánt épületre
  • alacsony energiaigényű mezőgazdasági épületre
  • bizonyos esetekben műhelyre, vagy ipari területen lévő épületre

Az energetikai tanúsítvány kiállításának menete Budapesten

Energetikai tanúsítványt kizárólag a megfelelő jogosultsággal rendelkezők állíthatnak ki. A jogosultsággal rendelkezők névsora megtalálható a Magyar Építési Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara névjegyzékében. Ha biztosak akarunk lenni a dolgukban, mi magunk is leellenőrizhetjük az interneten, hogy a kiválasztott szakember valóban jogosult e, mivel a névsor mindenki számára ingyenesen hozzáférhető.

Budapesten az energetikai tanúsítvány kiállításának első fázisa az ingatlan helyszíni szemléje, és annak felmérése energetikai szempontból. A helyszíni felmérés minden esetben szükséges, annak hiányában a tanúsítás nem megengedhető.

A tanúsító szakember a felmérés során alaprajzot készít (vagy a tulajdonostól kap), melyre rögzíti a helyiségek szélességét és hosszúságát, a külső nyílászárók méreteit, a külső falvastagságokat, a belmagasságot, a tájolást. Energetikai szempontból adatokat rögzít az ingatlan épülésének évéről, a szigetelésről, vagy annak hiányáról, a fűtés és melegvíz rendszer típusáról, a nyílászárók állapotáról. A tulajdonos kötelessége az együttműködés, és a nem látható, nem mérhető adatok megadása, hogy a tanúsítvány a hiteles információk alapján készülhessen el.

A felmérés során fényképek is készülnek az ingatlanról: a nyílászáróról, a fűtés rendszerről, a használati melegvíz rendszerről, valamint külső fényképek. Ezek a fényképek a tanúsítványba belekerülnek.

Fotó: faga.hu
 

A felmérés után

A felmérést számítások követik, már irodában. Az energetikai tanúsítók részére egy erre a célra fejlesztett program áll rendelkezésükre, melynek segítségével tudják az adott ingatlanra vonatkozó energetikai besorolást meghatározni. A tanúsítvány végezetül akkor lesz hiteles és ténylegesen használható, mikor az ügyfélkapus rendszeren keresztül az Országos Építésügyi Nyilvántartásba feltöltésre kerül. A feltöltés során kapja meg a tanúsítvány a HET (Hiteles Energetikai Tanúsítvány) számát, mely egy egyedi azonosító, nincs belőle két egyforma. A gyakorlatban erre a számra például az ingatlan eladásáról szóló adás-vételi szerződés megkötésekor van szükség, mivel az a szerződés elengedhetetlen formai kelléke.

Hogyan is néz ki egy energetikai tanúsítvány?

Az energetikai tanúsítvány első oldala főszabály szerint egységes, mely előlap a hitelesítés során keletkezik, és a következő információkat tartalmazza:

  • a tanúsítvány HET száma
  • az ingatlan besorolás
  • külső fénykép az ingatlanról
  • ingatlan adatai: hrsz., cím, fűtött alapterület
  • megrendelő adatai: neve és címe
  • tanúsító szakember adatai: neve, címe, jogosultsági száma, elérhetőségei
  • kiállító cég aláírása és pecsétje
  • feltöltés dátuma

A további oldalon a számítás hosszú és bonyolult részletei olvashatóak, az utolsó oldalon pedig a helyszíni felmérés során készített fényképeket láthatjuk.

Meddig érvényes az energetikai tanúsítvány?

A jogszabály az energetikai tanúsítványok érvényességét 10 évben rögzíti. Így tehát nem kell aggódni, ha például meghiúsul az adásvételi szerződés, mert a tanúsítványt még hosszú ideig felhasználhatjuk. Azonban egy esetben érvényét veszti, amennyiben az ingatlanban energetikai szempontból felújítás, korszerűsítés történik, hiszen ezáltal az ingatlan energetikai besorolása is nagy valószínűséggel megváltozik. (Nyílászáró-, fűtéskorszerűsítés máris javít az energiafelhasználáson.) Változás esetén pedig érdemes a korábbi tanúsítót újra felkeresni, hiszen ő már ismeri az ingatlanunkat.

Mennyibe kerül az energetikai tanúsítvány Budapesten, illetve kit terhel annak megfizetése?

A jogszabály nem rögzíti az energetikai tanúsítás, mint szolgáltatás árát, csupán csak annak felső határát határozza meg, hogy legfeljebb milyen óradíj kérhető el maximálisan. A szolgáltatás tehát szabadáras. Érdemes körbe nézni, hogy melyik szolgáltató milyen konstrukciók mentén dolgozik, és a számunkra legmegfelelőbbet (ár, határidő tekintetében) választani Budapesten.

Változások a szabályozásban:

Mint minden jogszabály, úgy az energetikai tanúsítványt szabályozó is folyamatosan változik. Érdemes tehát nyomon követni, amennyiben valamilyen formában, a fent felsorolt okokból kifolyólag érdekeltek vagyunk.

Az idei év legfontosabb változtatása az új építésű ingatlanokra vonatkozik. Építésük során az eddigi „CC” energetikai besorolás helyett a „BB” besorolást kell elérni, melyhez elengedhetetlen valamilyen megújuló energiaforrás felhasználása. Megújuló energiaforrás például a hőszivattyú, vagy a nagy népszerűségnek örvendő napelem.

Ezen változtatások 2022. július 1-től érvényesek, azonban egy jogszabályváltozásnak köszönhetően az egyszerűsített bejelentéses ingatlanok esetén csak 2024. július 1-től lépnek életbe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!