A Tisza-híd kötvény sikere

2018.03.06. 10:27

Szolnokon harminc esztendeje kezdődtek meg az új átkelő előkészítő munkái

Haj, Szolnok főutcája péntek délután! Hosszan kanyargó kocsisor: egyik vége Szajol alatt, a másik vége pedig Abonynál! Nem, ez nem a háború utáni helyzet, hanem az 1980-as évek végéről van szó.

Szikszai Mihály, főlevéltáros

Ekkor vált teljesen nyilvánvalóvá, hogy a 4-es számú főút és az egyetlen szolnoki közúti Tisza-híd nem képes eleget tenni a megnövekedett forgalomnak.

Elodázhatatlanná vált a várost elkerülő főút és egy új Tisza-híd megépítése. Ennek előkészítői munkái indultak meg pontosan három évtizede.

Az akkori igazgatási szerv, a Szolnok Megyei Tanács 1987. október 9-én hozott határozatot egy addig egyedülálló kezdeményezésről: a Tisza híd-kötvény kibocsátásáról.

A tervezet szerint: 400 millió forint értékben évi 12 százalékos kamatozású értékpapírt bocsátanak ki, a 4-es számú főközlekedési út Szolnokot elkerülő szakaszának építésére.

A Budapesti Unicbank Rt.–t bízták meg a kötvénnyel kapcsolatos munkákkal. A névérték visszafizetéséért a Közlekedési Minisztérium vállalt kötelezettséget.

Az 1990-ig fizetendő 144 millió forint kamatköltségért a Szolnok Megyei Tanács kezeskedett. 300 millió forintot a vállalatok, 100 millió forintot a lakosság jegyezhetett. A és B típusú kötvényeket bocsátottak ki.

Az A típusúakat belföldi gazdálkodó szervezetnek értékesítették 7 éves lejáratra, 100 ezer, 500 ezer és egymillió forint címletekben. A másikat, a B típusúakat belföldi magánszemélyeknek ajánlották 5 éves lejáratra. A lakossági kötvények 5 ezer, 10 ezer és 20 ezer forint címletekben készültek.

Lapunk 1992. augusztus 19-én számolt be a rég várt ünnepélyes hídavatásról
Forrás: Új Néplap-archivum

A kötvényvásárlás nem tűnt rossz üzletnek! Ugyanis akik 1988. február 19-ig vásároltak belőle, minden 50 ezer forint értékű kötvényhez egy tombolasorsjegyet is kaptak. Február 27-ig lezárult az értékpapír eladásának első fordulója.

A lakosság 100 millió forintot fektetett be a Tisza-híd kötvénybe. Márciustól pedig a közületeknek is lehetővé tették a hídkötvény megvásárlását.

De térjünk vissza a lakossági kötvényhez! 1988. március 9-én Szolnokon tartották a tombolasorsolást. Fortuna jóvoltából két főnyeremény talált szerencsés gazdára: egy 75 ezer forintos utazási utalvány és egy Dacia személygépkocsi.

1988. április 8-án azután Szolnokra érkezett Urbán Lajos közlekedési miniszter, és tárgyalásokat kezdett a megye vezetőivel az új elkerülő szakaszról és az új Tisza-hídról.

A megyei tanács elnökhelyettese tájékoztatta a minisztert a kötvény sikeréről, amelyből addig 220 millió forint értékben sikerült értékesíteni. A pénz tehát rendelkezésre állt, kezdődhetett az előkészítés és a kivitelezés.

1988 októberében végül megkezdhették az új Tisza-híd építését. Apró módosításokat azonban végrehajtottak: például az új híd nem négy sávval épült, hanem csak kettővel, igaz, vasbetonból, a legkorszerűbb technológiával. A beruházó a Szolnoki Közúti Igazgatóság lett, a kivitelezést pedig a Hídépítő Vállalat végezte.

1992. augusztus 18-án Antall József miniszterelnök jelenlétében, ünnepélyes körülmények között átadták az új Szent István hidat Szolnokon. Az elkerülő főútvonal még két útszakasz kiépítésével vált teljessé.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában