A járvány ellenére is igyekeznek mindenkinek segítséget nyújtani

A járvány idején is kiemelt feladat az iskolát megelőző kora gyermekkori fejlesztés, a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók speciális igényeinek figyelembevétele. Ezeket a feladatokat segítenek ellátni a pedagógiai szakszolgálatok. Csibi Enikővel, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatójával beszélgettünk a vírus jelentette kihívásokról és terveikről.

Köllő Judit

Fábián Anett készíti elő a termet egy foglalkozásra

Fotó: Nagy Balázs

– A gyerekekre szabottan kiküldött anyagok és a szülők visszajelzései alapján egyfajta heti rendszerességgel osztottunk ki otthon végezhető feladatokat – beszélt a nehézségekről és a megoldásokról Csibi Enikő, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója.

Teljes szakszolgálati szinten bezártak, márciustól június elsejéig online működtek.

Mindez azt jelentette, hogy az összes tagintézmény a feladatellátását a szülők igényeihez igazították, hogy gyerekeikkel tudjanak együtt gyakorolni.

Illetve kiscsoportos beszélgetések során, videókon keresztül kommunikáltak a szakemberekkel.

– A járvány első hullámában, tavasszal a szakértői bizottsági tevékenység is teljesen máshogy működött. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma egyeztetett a Klebelsberg Központtal, hogy állítsuk le a szakértői analízist, csak a kötelező felülvizsgálatokat végezzük dokumentum elemzésével együtt. Ez azt jelenti, hogy a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő gyerekek megállapításán dolgoztunk. A szakértői véleményeket az iskolák és óvodák által felülvizsgálatra jelentkezhetett gyerekek adatai, valamint a pedagógiai elemzések alapján készítettük el.

Kisebb csoportokban tartják a fejlesztőfoglalkozásokat

A járványhelyzetre való tekintettel a pedagógiai szakszolgálat intézményében a korábbi gyakorlattól eltérően csak egy szülő megjelenésére számítanak – természetesen minden járványügyi óvintézkedést betartva. Az ügyintézést pedig online formában tudják megvalósítani.

– Az ősz közeledtével sem kaptunk olyan utasításokat, hogy „álljunk le”. Az volt az álláspont, hogy amelyik feladatokat el tudjuk látni, azzal foglalkozzunk – folytatta Csibi Enikő.

– Betartjuk az előírásokat. Fertőtlenítjük az asztalokat, kilincseket, kapcsolókat, a kollégák maszkot vagy arcpajzsot viselnek, és folyamatosan folytatódnak az ellátások. Annyit változtattunk a gyakorlaton, hogy például az iskolai előkészítő csoportok tudnak működni kis csoportokban is. Ebben a kritikus helyzetben csökkentettük a létszámokat, és távolabb ültettük a gyerekeket egymástól. Folyamatosan működnek a szakértői vizsgálatok, és egyetlen feladat sem állt le.

Fábián Anett készíti elő a termet egy foglalkozásra
Fotó: Nagy Balázs

Sokan nem mernek kérdezni, vagy segítséget kérni tőlük

A tavaszi gyakorlattól annyiban tér el az őszi, hogy most is működik online feladatellátás, de csak két okból kifolyólag.

– Az első, ha egy kollégánk egy fertőzött kontaktja lesz. Ilyenkor otthonról kell, hogy dolgozzon. Online veszi fel a kapcsolatot saját csoportjaival, és órákat tart – mondta a főigazgató.

– Mindezek mellett akkor folytatunk online feladatellátást, ha hivatalosan jelezte egy óvoda, hogy átmenetileg bezárnak pár hétre, mert megbetegedtek az óvodapedagógusaik.

Csibi Enikő arról is beszélt, hogy tapasztalataik szerint sokan nem mernek kérdezni, segítséget kérni.

– Éppen ezért létrehoztunk egy olyan felületet honlapunkon, ahol meg lehet minket keresni privát levélben. A kérdéseket eljuttatjuk az adott tagintézménybe, illetve a témában szakértő kollégához – tette hozzá a főigazgató.

Tájékoztató kiadványok készültek

– Tankerületünk nyert a Köznevelés Esélyteremtő Szerepének Erősítése elnevezésű pályázaton. Minden tagintézményünk kap az ennek keretében készülő kiadványokból, januártól bárki számára elérhetővé válnak. Nagy részük általános iskolák és óvodák szakembereinek, valamint szülőknek készült tájékoztató jellegűek. A témák között szerepel például az iskolaérettség, az együttnevelés, a részképességek kérdésköre, illetve a mozgásfejlesztés is – mondta Csibi Enikő, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában