Szolnok

2021.05.03. 16:19

Diákbarátnak bizonyult az idei magyar nyelv és irodalom érettségi

Hétfőn, reggel kilenc órától magyar nyelv és irodalom dolgozattal megkezdődtek az írásbeli vizsgák az érettségizők számára. Megkérdeztünk néhány pedagógust, hogy milyennek látták az idei év első feladatsorát.

Köllő Judit

A Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban közel száz végzős vett részt az írásbeli érettségin.

Fotó: Mészáros János

– Úgy gondolom, hogy diákbarát és viszonylag könnyen megoldható középszintű feladatsorról beszélgetünk – mondja Szűcs Sándor, a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium magyar- történelem szakos igazgatóhelyettese.

– Ugyanis az eddigieknél egyszerűbb szöveget adtak. Hiszen az első része a feladatsornak a szövegértés, érvelés és gyakorlati szövegalkotás volt. Az érveléses feladat például arról szólt, hogy érveljen a vizsgázó a videojátékok vagy az élőben való társasjáték mellett, hogy melyiket és miért választaná. Azt gondolom, hogy ez is egy igazán közel álló téma a mai fiatalokhoz. Jól feldolgozható és gond nélkül megírható feladatról beszélünk, így nem hinném, hogy fejtörést okozott a végzősöknek megoldani.

A szolnoki Széchenyi István Gimnázium irodalom szakos tanárai sem vélekednek másképp minderről.

– Középszinten a törzsanyag részét képező alkotók műveiből lehetett választani (Mikszáth Kálmán, Arany János, Tóth Árpád) – hangsúlyozza Dr. Balátiné Szilvási Dóra, magyar nyelv és irodalom- dráma szakos tanár.

– A feladatban kiemelt elemzési szempontok sem lehettek ismeretlenek a vizsgázók számára. Az érvelés témája is kézenfekvő a mai fiatalok számára, hiszen a társasjáték kontra online játékok kapcsán kellett állást foglalniuk, és azt 3-5 érvvel alátámasztaniuk. Az érvelés helyett választható gyakorlati írásbeliség feladata sem okozhatott nehézséget: egy kérvényt kellett megfogalmazniuk egy új szakkör indításával kapcsolatban.

Emelt szinten is – a tavalyi évhez hasonlóan – diákbarát volt a feladatlap.

A műveltségi feladatsor témájával (irodalmi toposzok) a középiskolai tanulmányaik alatt sokszor találkozhattak a diákok – mondja Dóra Krisztina, magyar nyelv és irodalom szakos tanár.

– A műelemzés szempontjai – bár Nagy Gáspár költő művével valószínűleg eddig még nem találkoztak – nem hozhatták zavarba a vizsgára lelkiismeretesen készülőket. A reflektálás a szereplíra témáját érintette. Úgy vélem, hogy az online felkészülés ellenére is sikeresen vehetik az érettségizők az akadályt ebből a tárgyból. A feladatlap készítői tekintettel voltak arra, hogy a vizsgázók és a felkészítő tanáraik az elmúlt egy évben digitális tanrendben készültek az érettségire.

A Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnáziumban közel száz végzős vett részt az írásbeli érettségin.
Fotó: Mészáros János

Nagy Dorina Kata, a szolnoki Varga Katalin Gimnázium érettségiző diája szerint is könnyen megoldható feladatokat kaptak a középszintű érettségin.

Szerintem nem volt olyan vészes ez a feladatsor, a műveltségit nehezebbre vártam – meséli megkönnyebbülten Dorina.

– A műelemzés számomra kicsit gondolkodtatóbb volt. Számomra nem okozott nehézséget megoldani a feladatokat, összességében szerintem jól sikerült. Örülök, hogy eltelt ez a nap is, hiszen nagyon izgultam, mindenki azt mondja, hogy az első nap után már belerázódunk a későbbi feladatokba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában