Jászkunság

2022.11.09. 06:55

Közeleg a Black Friday: nem lehet trükközni már az árakkal

Az elmúlt években hazánkban is nagy népszerűségnek örvend a Black Friday, azaz a fekete péntek, amikor átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak az üzletek, webáruházak, különféle szolgáltatók. Az akciókat érintő árfeltüntetés szabályai idéntől változtak, védve az átveréstől a vásárlókat.

Munkatársunktól

Fotó: Dallos István

A Black Friday – átvéve az Egyesült Államokból a hagyományt – már hazánkban is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. Idén ez a dátum november 25-re esik, sok helyen azonban már az egész hónap a Black Friday akciókról szól. Az elmúlt évek statisztikai adatai alapján a legkeresettebb termékek ilyenkor a divatáruk, a ruhák, cipők és az elektronikai eszközök. Annak érdekében, hogy a kereskedők ne trükközhessenek az akciókkal, uniós irányelv alapján idén május végétől változtak az árfeltüntetés részletes szabályai. 

Eszerint minden akcióhirdetéskor fel kell tüntetni a korábbi árat, amely kizárólag a megelőző, legalább harminc napon belüli legalacsonyabb ár lehet. Ez az új szabályozás az online kereskedelemre is kiterjed. 

Mindez pedig azt jelenti, már nem fordulhat elő, hogy a kereskedő a valósnál kedvezőbb színben tünteti fel „akcióit” úgy, hogy rövid időre, mesterségesen feltornázza az árakat, majd utána abból számítva adja az árengedményt, illetve úgy, hogy a régi árat visszaállítva azt tünteti fel akciósként. Ezek a színlelt árcsökkentések a fogyasztóvédelem tapasztalatai szerint különösen a Black Friday kapcsán és a karácsonyi időszakban voltak jellemzők. 

Mostantól tehát nem fordulhat elő, hogy a kereskedő egy-egy akciós időszak előtt pár nappal megemeli a termék árát azért, hogy minél nagyobb mértékű árengedményt mutathasson. Fontos eleme az is a szabályozásnak, hogy csak olyan termék esetében érvényesíthető a kedvezmény, amely tizenöt napnál régebben van forgalomban.Tudatos vásárlással természetesen a vevők is sokat tehetnek az álkedvezményes áruk kiszűrése érdekében, hangsúlyozzák a fogyasztóvédők. Nemcsak online böngészés közben, hanem a boltban, vásárlás előtt is érdemes ár-összehasonlítást végezni, ami egy okostelefonnal is könnyen megtehető.

A szépséghibás termék nem mindig új

Szépséghibásként hirdetett termékek kapcsán több panasz futott be a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez az elmúlt időszakban. Tájékoztatójuk szerint sok esetben kiderült, hogy ezek nem új, a szállítás során megsérült, kicsit karcos termékek.

Használt árura nincs kötelező jótállás

– Előfordult, hogy többéves, használt készüléket hirdettek szépséghibásként – hívja fel a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a figyelmet. 

– Volt, hogy a szerződés tartalmazta, hogy használt terméket vásárol a fogyasztó, de aláírás előtt nem olvasta el, mert fel sem merült benne, hogy nem új az áru. A termék tönkrement, a kereskedő vállalta ugyan a javítást, de nem járt sikerrel. Pénzt viszont vissza nem adott, hiszen ez szerepel a szerződésben. A szövetség hangsúlyozza, hogy használt termékekre nincs kötelező jótállás. A kereskedők ugyanakkor vállalhatnak jótállást, de ekkor maguk szabhatják meg a feltételeket. Így előfordulhat, hogy csak a javításra, vagy cserére hajlandók, de a vételár visszafizetésére nem. Fontos tehát a szerződések alapos átolvasása.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában