Vasúti járműgyártás

2023.03.06. 17:25

Kedvezőek a Stadler szolnoki gyárának kilátásai, a növekvő energiaárak azonban komoly problémát jelenthetnek

A közelmúltban két, hazai és nemzetközi vonatkozásban egyaránt figyelemre méltó hírrel szolgált a Stadler vasúti járműgyártó cégcsoport. Egyrészt Svájcban megkezdte a tesztüzemet az a hidrogénmeghajtású motorvonat, mely hamarosan Kaliforniában fog robogni. Másrészt a MÁV-Start a napokban forgalomba állította a negyven darabos emeletes motorvonat-flottát – mindebben a szolnoki Stadler-gyárnak is nagy szerepe volt. Homolya Róbert ügyvezető a cég kilátásairól is beszélt hírportálunknak.

M. G.

Dr. Homolya Róbert lett a Stadler cégcsoport magyarországi igazgatója

Forrás: Beküldött fotó

A szolnoki gyáregységet is üzemeltető Stadler Trains Magyarország Kft.-t tavaly októbertől a korábban a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójaként dolgozó Homolya Róbert irányítja. Az új ügyvezető a Stadler hazai országigazgatóját, Dunai Zoltánt váltotta fel, és csatlakozott a svájci tulajdonú, de legnagyobb magyarországi vasúti gépgyártási képességgel rendelkező cégcsoporthoz.

A 2016-os évtől kormánybiztosként feleltem a nagy közlekedési beruházások előrehaladásáért, így a jelentősebb autópálya-építésekért is. Már akkor is volt szolnoki, térségi vonatkozása a munkámnak, hiszen részese lehettem 2017. július 11-én az M4 gyorsforgalmi út alapkőletételének, mely nagyon fontos esemény volt Szolnok és térsége számára

– emlékeztetett pályafutásának korábbi szakaszára Homolya Róbert.

– Nagy megtiszteltetés volt számomra, amikor tavaly nyáron a Stadler cégcsoport tulajdonosa személyesen keresett meg, hogy a visszavonulni készülő Dunai Zoltán országigazgató utódjának felkérjen. Inspiráló a feladat, hiszen a dinamikusan növekedő Stadlerről immár elmondható, hogy Európa második legnagyobb vasúti járműgyártója, és magyar piacon hagyományosan erős pozícióit is meg kell őrizni, tovább kell erősíteni. A Stadler ugyanakkor már évekkel korábban olyan innovatív fejlesztésekbe kezdett, melyek piaci részesedésének növelése mellett elősegíthetik a vasúti ágazat térnyerését a klímasemlegessé és „zölddé” váló közlekedési ágazatban.

A hamarosan az Egyesült Államok vasúti vonalain száguldó, hidrogénmeghajtású Flirt H2 motorvonat kocsiszekrényét is a szolnoki üzemben gyártották le
Forrás: Beküldött fotó

– Ezek ékes példái már korábban nyilvánosságot is kaptak, mint a fedélzeten a villamos energiát akkumulátorokban tároló Flirt Akku motorvonat, melynek kocsiszekrényei Szolnokon készültek és Németországban álltak forgalomba. Méltán büszkék vagyunk rá, hiszen Guinness-rekordot állított fel a csaknem 224 kilométer akkumulátoros üzemmódban megtett távolsággal. De fontos beszámolni a zéróemissziós csúcstechnológiát jelentő hidrogénhajtású, pontosabban a fedélzeten tárolt hidrogént elektromos energiává alakító és így mozgásba hozó Flirt H2 motorvonatról, mely jelenleg már a tesztköreit futja Svájcban, és év végén adják át a megrendelő, a kaliforniai San Bernardino Megyei Közlekedési Hatóság részére. A hidrogénüzemű motorvonat első lesz az Egyesült Államok történetében, mely fontos szerepet játszik a zéró károsanyag-kibocsátású vasúti technológia bevezetésében az e tekintetben is elsődlegesen „olajra épülő”, dízel meghajtású amerikai vasúti piacon. Jelenleg még ezek a hajtásmódok nem terjedtek el, de azt látni kell, hogy az energiaszükséglet tekintetében a hidrogénhajtás a legpazarlóbb, leghatékonytalanabb, hiszen a zöld hidrogén előállítása önmagában is komoly mértékű elektromos áramot igényel, nem beszélve a költséges és körülményes tárolásról, hiszen a hidrogén tömegének tíz-, húszszorosát teszik ki a tartályok, melyekben többszáz bar nyomáson lehet szállítani az üzemanyagként szolgáló hidrogént. A leghatékonyabb, legkisebb karbon-lábnyomot maga után hagyó technológiát még mindig a villamosított vonalakon közlekedő járművek jelentik – részletezte a cégvezető.

Homolya Róbert hangsúlyozta azt is, hogy a Stadler cég Magyarországon is készülő járművei több országban közlekednek, hiszen a szolnoki üzem a cégcsoport egyszintes alumínium-kocsiszekrény gyártásának egyik legfőbb kompetencia-központja, így Amerikán kívül Olaszországban, Nápolyban, Németországban, Berlinben, de az Egyesült Királyságban is lehet találkozni az itt részben előállított járművekkel. De ne menjünk messzire! A magyarországi modern vasúti járművek legismertebb és legelterjedtebb példányai, a 143 darab Flirt motorvonat kocsiszekrényeinek jó részét is Szolnokon hegesztették, míg a napokban teljessé váló 40 darabos emeletes Kiss motorvonat forgóvázait Szolnokon szerelték össze.

A fedélzeten tárolt hidrogént elektromos energiává alakító Flirt H2 a Stadler egyik legújabb fejlesztése
Forrás: Beküldött fotó

– A szolnoki Stadler gyár a 2009-es üzembe állása óta a svájci cégcsoport egyik zászlóshajója és a magyarországi vasúti gépgyártás egyik legproduktívabb üzeme. Jelenleg mintegy hatszáz főnyi a belső munkaerő a hegesztő-, valamint a forgóváz-összeszerelő csarnokokban, de a beszállítói kör is jelentős nagyságrendű. A gyár kapacitása közel hatszáz darab kocsiszekrény, ami évente mintegy százötven magyarországi Flirt szerelvénynek felel meg, azaz évente nagyobb flotta a kibocsátása, mint ami a hazai vonalakon fut. A kereseti lehetőségek az átlag felettiek, ezért a gyárnak nem is a munkaerő fluktuációja jelent problémát, hanem az európai átlagtól nagyobb mértékben növekvő energiaárak, melyek komoly versenyképességi problémát jelenthetnek. 

Homolya Róbert hozzátette: a cégcsoport kilátási nagyon kedvezőek, a szolnoki üzemek kapacitásai évekre előre lekötöttek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában