A Közszolgálati Állásportálon jelenleg országosan közel hat és fél száz tanárt keresnek – ez akár pedagógushiánnyal is riogathat. Megyénkben azonban nem tűnik tömegesnek a hiány, bár több település iskolájába is keresnek pedagógust, főként reál szakosakat, de nyelvtanárt, gyógypedagógust és napközis nevelőt is több helyen várnak.
A Szolnoki II. Rákóczi Ferenc Magyar–Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola például tanítót és testnevelő tanárt keres jelenleg.
– Testnevelői feladatot csak január 31-ig látja el iskolánkban egy szakedző hölgy – számolt be róla Töreki András igazgató. – Talán ez is jelzi a pedagógushiányt, hogy jó előre meghirdettem az állást. Tanítót is keresünk, tegnap is, ma is voltak nálam érdeklődők, sőt, holnap is jönnek, így hat–hét jelentkezőből tudunk majd választani. Minden osztályt két tanító oktat, akit keresünk, főként a napközis teendőket látná el és néhány órát tartana, tehát arról nincs szó, hogy pedagógus nélkül maradt volna egy osztály. Nálunk a nehézséget inkább az jelentette, hogy a nyáron, július végén, augusztus közepén és augusztus végén derült ki, hogy valamilyen okból nem tudja megkezdeni a tanévet a pedagógus, így egy hónap alatt kellett megoldást találnom. A két testnevelő helyére találtam a hölgyet, aki január végéig dolgozik nálunk, a tanító felvétele pedig, mint említettem, folyamatban van.
Többen jelentkeztek olyanok is, akiknek van állása, bár a pedagógusok általában lojálisak iskolájukhoz, de vannak olyan élethelyzetek, ami miatt váltani akarnak, például szolnoki az illető, de vidéken dolgozik, és családi okokból szeretne inkább helyben munkát vállalni. De azét érződik, hogy van pedagógushiány – jegyezte meg az igazgató. – Főleg matematika, de fizika vagy kémia szakos tanárt nehéz találni, mert nagyon kevesen végeznek ilyen szakon a főiskolán. Testnevelőt pedig azért nem könnyű, mert nagy óraszámban oktatják, így lényegében mindenki dolgozik már valahol.
Tiszakürtön jelenleg angol szakos kollégát keresnek.
– Az angol szak mindig, mindenhol „kelendő” – vélekedett Mészáros Mária, a Tiszakürti Körzeti Általános Iskola igazgatója. Szerinte vannak bizonyos „hiányszakok”, iskoláktól, településektől függetlenül, ezek a szakok a fizika, a matematika és a kémia, ilyen végzettségű pedagógusokat mindenhol nehezebb találni, mint humán szakosokat. Ugyanakkor az elmúlt években nem volt náluk pedagógushiány. A vezető azt tapasztalta, a pedagógusok szerte a járásban mobilak, azaz hajlandóak több tíz kilométert utazni a munkahelyre. Náluk például dolgoznak kunszentmártoni, csépai, csongrádi és lakitelki szakemberek is.
– Minél kisebb településről van szó, és minél több ott a helyi nehézség, a hátrányos helyzetű gyermek, annál nagyobb kihívást jelent odacsábítani a pedagógusokat – nyilatkozta Szutorisz-Szügyi Csongor, a Klik Szolnoki Tankerületének igazgatója. – Bizonyos területeken mint a gyógypedagógia, a természettudományos tárgyak, a matematika, fizika, kémia, részleges hiánnyal küzdünk, de gyakorlatilag olyan pedagógushiány nincs a megyében, ami miatt a gyerekek ne kaphatnák meg a megfelelő oktatást, vagy órák maradnának el. A gondot inkább az jelenti, ha év közben kell pedagógust találni. Hosszabb távon láthatjuk azt is, hogy elöregedőben van egy gárda, ez öt–tíz év múlva jelenthet problémát. De működnek már programok, egyre többen jelentkeznek a pedagóguspályára, és reméljük, ez a tendencia továbberősödik – tette hozzá a vezető.
A reál tárgyaknál okoz komolyabb fejtörést a kollégakeresés
– Ahogy az országban nagyon sok helyen, nálunk is a reál tantárgyaknál okoz komolyabb fejtörést a szakos kolléga alkalmazása – osztotta meg tapasztalatait lapunkkal Kovácsné Szabó Veronika, a Jászladányi Móra Ferenc Általános Iskola igazgatóhelyettese. – Ez idő szerint a kémia tanítását oldjuk meg óraadó tanár foglalkoztatásával, a matematika szakos oktatása biztosított, illetve az informatika tárgy későbbi zavartalan tanítása érdekében egyik munkatársunk újabb diploma megszerzése érdekében megkezdte felsőoktatási tanulmányait.
Egyetlen álláshelyet nem sikerült betölteni évkezdésre. Egy napközis státusz maradt üresen, de az ellátást így is sikerül megoldani, úgy, hogy azoknak a gyerekeknek, akiknek szülei dolgoznak, és nem tudják semmilyen módon otthon maradni, azok számára indítottuk napközis csoportot iskolánkban.